A koja je boja tvog grudnjaka?

12. January 2010. Comments Off by

   A koja je boja tvog grudnjaka?Nedavno je krenulo, i u trenutku pisanja ovog članka još uvijek je aktuelno (mada je već pomalo isfurano, pa zamire), i na to se furaju (uglavnom) cure. Govorim, naravno, o novoj fori (po engleski: meme, hype) koja se svodi na to da djevojke kao svoj facebook status stavljaju samo jednu riječ, preciznije rečeno: boju. Nije to neka nasumična boja, već boja grudnjaka koji dotična dama u trenutku objave pomenutog facebook statusa nosi.

Zašto nam je pola žena facebooka odjednom odlučilo povjeriti koje im je boje grudnjak, otkud ta fora i koji je cilj cijele priče, o svemu tome (i još ponečem) čitajte u nastavku.

U najkraćim crtama, priča se svodi na ovo: stotine hiljada žena širom svijeta u svoj facebook status stavile su boju grudnjaka koji upravo nose. Mnoge i ne znajući o čemu se zapravo radi…

Postavlja se logično (i potpuno opravdano) pitanje zašto bi većinu ljudi bilo briga koje je boje čiji grudnjak. Kao i obično, nije sve vidljivo na prvi pogled, i kad se zakopa malo dublje nađe se (na žalost skriveno) značenje (ili dva), ali i motiv cijele priče.

Niko zapravo pouzdano ne zna od koga je ideja krenula, i kad. Neki kažu da su akciju započele Šveđanke, neki da su to Amerikanke iz Detroita. Postoje i priče da je sve još prije koji mjesec krenulo iz Nigerije. Ili ljetos iz Velike Britanije. No ono oko čega se svi slažu je da je svrha cijele priče povećati svjesnost o raku dojke, ali i podsjetiti žene da su redovni pregledi nužni. Trend se (navodno) pojavio u četvrtak, 07.01. i krenuo od 2010 žena širom Interneta, a svoj vrhunac dosegao je par dana kasnije, za vikend. Izgleda da su trend pokrenule ove ili vrlo slične poruke koje je veliki broj žena dobio u svoj facebook inbox:

List the color of your bra in your FB status, just the color, nothing more. Then send this mssg to your girlfriends’ inboxes, too … no men. The point is to see how far we can spread breast cancer awareness … and make the men wonder what’s up :)

We are playing a game…… silly, but fun! Write the color of your bra as your status, just the color & texture, nothing else!! Copy this and pass it on to all girls/Females …… NO MEN!! This will be fun to see how it spreads, and we are leaving the men wondering why all females just have a color as their status!! Let’s have fun!!
Pass this on LADIES

   A koja je boja tvog grudnjaka?No, kako to već obično i biva, dobar dio poruka uopće ne spominje rak dojke, već samo foru kako zezati muškarce na facebooku. To je navelo mnoge da se zapitaju pridodaju li statusi u kojima su samo boje (crveni, crni, bež ili čak nijedan) svjesnosti o raku dojke, i podcrtaju kako nam ne treba podsjećanje na rok dojke, već lijek. Na kraju se sve svelo na flert, ili igru tipa ‘ovo je samo za cure, nek muški sami skontaju o čemu se radi’. Kako je to dama s facebooka efektno sročila:

the color of your bra doesn’t raise breast cancer awareness, just breast awareness

Priznat ću odmah da sam jedan od tih mnogih iz prethodnog pasusa. U trenutku kad mi manje-više znana djevojka povjeri prilično intimnu, ali ne i neukusno-vulgarnu stvar kao što je boja grudnjaka koji upravo nosi, najprije pomislim na nešto sličnom ovom na slici desno. Kad sam i saznao da su boje u statusima zapravo boje grudnjaka, prvo sam pomislio da se radi o nekoj zezi koju cure sprovode na facebooku. Rak dojke mi je bio posljednja stvar na pameti, i pravu pozadinu cijele priče otkrio sam tek danima kasnije (istina, nije ni da sam se baš nešto puni zanimao).

Iako se ovu kampanju širenja svjesnosti o raku dojku ne može nazvati potpunim uspjehom, jer do mnogih uopće nije došla poruka o raku dojke, ipak se trend može posmatrati kao vrlo uspješna kampanja viralnog marketinga. Nisam ekspert za ovo područje, no potpuno mi je jasno da je nešto veoma uspješno kad se u samo par dana probije među prvih 50 najtraženijih pojmova na Googleovim tražilicama širom svijeta.

Na prvi pogled, trend promijeni facebook status, spasi sise sadrži sve što bi viralna kampanja trebala sadržavati: vidjeli smo statuse, pitali se, pobogu, o čemu se tu radi, propitkivali smo okolo, tražili, guglali, prosvjetljavali druge, pronosili foru dalje… Osim toga, boja grudnjaka je, onako, pomalo kontroverzna stvar za javno objaviti. Grudnjak je u neku ruku odjevni predmet -simbol ženstvenosti i seksualnosti, ali i prilično intimna stvar. Svima javno reći njegovou boju je za cure otkrivanje nečeg intimnog, ali ne na vulgaran, već naprosto simpatično nevin način (mada opis grudnjaka kod nas muških odmah izaziva maštu, no to je u neku ruku i cilj). Istovremeno se može izraziti individualnost (grudnjak sa slikama lavova i tigrova?), a tu je i ispoljavanje sestrinske solidarnosti. A i drži se muške van igre (i neki muški su počeli stavljati boje u status, (valjda?) u neznanju). Konačno, svi smo mi spremni žrtvovati tako beznačajan dio intime for greater good. Dakle, trend je imao neporecivu zadirkujuću komponentu, no ne mogu se ne zapitati šta su žene koje su prošle mastektomiju mislile o svemu ovom.

Ovo svakako nije prvi put da se društvene mreže i ono što se naziva social media koriste za podizanje osvještenosti o nekim događajima/činjenicama i da se pokrenu inicijative, ali ovo je prvi put da je poruka dosegla tako veliki broj korisnika tih Internet usluga. U samo par dana dokazano je da društvene mreže mogu postići željeni efekt, samo ako ih se pravilno upotrebi. Vjerujem da u budućnosti možemo očekivati pravu poplavu sličnih akcija i trendova, što me donekle žalosti, jer koliko god ciljevi bili plemeniti i načini na koje ih se pokušava postići bili zanimljivi i u srži nevini, metode kojima ih se pokušava postići u biti se svode na – spam.

Također, obzirom da cijela priča odiše velikim amaterizmom (nisu se sjetili proslijediti link na edukativni materijal o raku dojke, ili neki fond za skupljanje donacije za financiranje istraživanja lijeka?), može se slobodno pretpostaviti da je trend krenuo iz nečijeg podruma. Zahvaljujući modernim društvenim mrežama, očito svako možete postići viralni efekt zavidne penetracije. Sve je to sjajno, sve dok je cilj plemenit (kao što je bio ovaj), no šta ako se neko odluči na ovaj način širiti dezinformacije? Stravična pomisao. Problemi mogu nastati i za firme, dok klijenti s jedne strane mogu širiti informacije o proizvodi ili usluzi (besplatan marketing), firme svoju tržišnu marku (brand) sada mnogo teže mogu držati pod kontrolom. Drugi su mnogo bolje upućeni u ovu tematiku, stoga ću prepustiti potkovanijim kolegama blogerima da progovore koju o ovome; članaka na temu boja grudnjaka će sigurno biti jako mnogo narednih dana.

No, priča ima još jedan aspekt. Već sam pisao o borbi facebooka i twittera za ulogu glavnog servisa za prijenos kratkih poruka na Internetu.  Prošli vikend facebook je odnio važnu pobjedu u tom sukobu. Viralni efekt boja grudnjaka pronio se upravom tom društvenom mrežom, a ne twitterom koji je namijenjen upravo kratkim porukama ovog tipa. Ovo za twitter može postati popriličan problem: šta ako facebook korisnici počnu koristiti facebook i za twitanje? Brojni pokazatelji ukazuju da se stvari odvijaju upravo u tom smijeru.

Konačno, ono najvažnije u cijeloj priči: postavlja se pitanje je li ova bezazlena zabava postigla željeni (ikakav?) efekt? O trendu postavljanja boje grudnjaka u facebook status pišu The Wall Stree Journal, The Washington Post, o bezbrojnim blogovima da i ne govorim. Dakle, na rak dojke je svakako skrenuta pažnja, makar u rubrici Kurioziteti. Rezultati su ipak  znatno jasniji na facebooku gdje se sva akcija i odvijala. U petak ujutro facebook grupa fondacije Susan G. Komen za rak dojke imala je 135 članova. Isti dan navečer bilo ih je 135 000. I broj donacija se uvećao, ali nije moguće utvrditi koliko ih se može vezati za grudnjak akciju na facebooku. Dakle, upalilo je, ali  ne mogu se oteti dojmu da su efekti mogli biti i mnogo bolji.

Za sam kraj sam ostavio jednu sliku. Nekako iskreno sumnjam u njenu vjerodostojnost, ali ipak na (doslovno) slikovit način dočarava neozbiljnost cijele priče o jednoj vrlo, vrlo ozbiljnoj temi:

   A koja je boja tvog grudnjaka?

Slični postovi:

Internet

About the author

Autor teksta je +Zoran Piro, na Internetu poznatiji kao CopyPaste. Živi i radi u Sarajevu, Bosnia & Hercegovinia. Inače informatičar, inžinjer elektrotehnike, radi kao SysAdmin, voli o sebi misliti kao o programeru. Voli: književnost i pisanje općenito (očito, zar ne?), pogotovo fantasy i sci-fi. Bez muzike ne zna, neće i ne može. Filmove i TV baš i ne gotivi, osim nekih posebnih filmova i serija u koje se zaklinje da su najnaj što je ljudski um stvorio. Jedan je od pokretača i član bhBlog tima.
Comments are closed.